ČISTI RAČUNI] Tatjana Horvat tatjana.horvat@finance.si Male, srednje in velike gospodarske družbe, zadruge in samostojni podjetniki morajo za namene državne statistike v treh mesecih po koncu poslovnega leta predložiti računovodske izkaze za statistične namene za poslovno leto 2008. Male zadruge, ki niso zavezane za zadružno revizijo, male gospodarske družbe, s katerih vrednostnimi papirji se ne trguje na organiziranem trgu, osebne družbe in samostojni podjetniki morajo v treh mesecih po koncu poslovnega leta AJPES predložiti letna poročila z namenomjavne objave.
Večina družb ima poslovno leto enako koledarskemu letu 2008, kar pomeni, da je v tem primeru rok tako za namene državne statistike kot javne objave 31. marec 2009. Male družbe, katerih poslovno leto je enako koledarskemu letu, lahko oddajo AJPES letno poročilo samo enkrat, in sicer na poenotenih obrazcih hkrati za javno objavo in za državno statistiko. Javno objavo letnih poročil določa 58. členzakonaogospodarskih družbah (ZGD-1), predložitev podatkov za državno statistiko pa 59. člen ZGD-1. Podjetnikom, ki so obdavčeni na podlagi ugotovljenega dobička z upoštevanjem normiranih odhodkov, ni treba oddajati letnega poročila. Gospodarske družbe, ki so zavezane k reviziji letnih poročil (srednje in velike), in zadruge, ki so zavezane zazadružno revizijo, ter male družbe, z vrednostnimi papirji katerih se trguje na organiziranem trgu, morajo za namene javne objave predložiti letna poročila in konsolidirana letna poročila ter revizorjevo poročilo AJPESvosmihmesecih po koncu poslovnega leta Če je poslovno leto enako koledarskemu letuje ta rok do konca avgusta letos. Povezava statističnih in davčnih bilanc Gospodarske družbe in zadruge lahko Davčni upravi Republike Slovenije (Durs) predložijo davčni obračun brez priložene bilance stanja, izkaza poslovnega izida in izkazabilančnegadobičkaoziroma bilančne izgube, če so te podatke predložile AJPES. Omenjem izkazi so namreč priloga št. 3 obrazca za obračun davka od dohodka pravnih oseb. To omogoča 358. člen zakona o davčnem postopku, morajo pa omenjeni subjekti to odločitev vdavčnem obračunu izrecno navesti. Tudi samostojni podjetniki (s. p.) lahko Dursu predložijo davčni obračun brez priložene bilance stanja in izkaza poslovnega izida, ki sta sicer priloga 3 in priloga 4 davčnega obračuna akontacije dohodnine od dohodka iz dejavnosti. Ta možnost izhaja iz 297. členazakonaodavčnempostopku. Pri temmoratabiti izpolnjena dva pogoja, in sicer daje espe ta izkaza predložil AJPES in da v davčnem obračunu to navede. Sicer pa mora AJPES po zakonu o davčnem postopku in po ZGD podatke, ki so del davčnega obračuna, avtomatično posredovati Dursu. Letošnje novosti pri predložitvi AJPES Zaleto 2008 bodo vsi poslovni subjekupredlagaHletnaporočilale velektronskioblikiprekspletnega portala AJPES. Izjema so društva, ki bodo lahko letna poročila predložila tudi napapirju. Prav tako je zaleto 2008 odpravljenamožnost predložitve podatkov iz letnih poročil na elektronskem mediju (disketa, CD, DVD). • Sestavine letnega poročila podjetnikov in malih družb Neborzne male družbe in podjetniki, katerih poslovno pošten prikaz po prvem odstavku 61. člena tega zakoleto je enako koledarskemu letu, morajo oddati letno na. Pojasnimo, da pomembnost objave teh podatkov poročilo letos do konca marca. Letno poročilo podje- lahko določimo v katerem od internih aktov družbe, tnikov je sestavljeno vsaj Iz bilance stanja in izkaza kot je pravilnik o računovodstvu ali pravilnik o poslovposlovnega izida. Letno poročilo malih kapitalskih nih skrivnostih. družb, z vrednostnimi papirji katerih se ne trguje na ► če ima družba lastne deleže ali je med poslovnim leorganiziranem trgu, je sestavljeno vsaj iz: tom imela lastne deleže, je treba razkriti: ► bilance stanja, ► število, znesek in delež lastnih deležev v osnovnem ► izkaza poslovnega izida in kapitalu, ki jih je družba aH tretja oseba za račun družbe ► priloge s pojasnili k izkazom. pridobila ali odtujila v poslovnem letu, datum njihove pri-Pojasnila k izkazom malih neborznih družb (na primer d. dobitve, razlog za pridobitev ali odtujitev lastnih deležev o. o.) izhajajo iz 69. člena ZGD-1, najbolj pogosta pa so in denarno vrednost nasprotne dajatve; naslednja: ► število, znesek in delež lastnih deležev v osnovnem ► metode vrednotenja posameznih postavk v računo- kapitalu, ki jih je družba ali tretja oseba za račun družbe v vodskih izkazih in metode za izračun odpisov vrednosti. poslovnem letu sprejela v zastavo; Pri postavkah, ki se izvorno glasijo na tujo valuto, mora ► skupno število, skupni znesek in skupni delež lastnih biti pojasnjen tudi tečaj in način, po katerem so bile pre- deležev v osnovnem kapitalu, katerih imetnik je družba račune v domačo valuto; ali tretja oseba za račun družbe in jih ima v zastavi druž-► če je družba v kapitalu druge družbe neposredno ba ali tretja oseba za račun družbe na bilančni presečni ali prek osebe, ki deluje za račun družbe, udeležena dan letne bilance stanja. z najmanj 20 odstotki, je treba za to družbo razkriti: ► Druga pojasnila malih neborznih družb se nanašajo na firmo in sedež, delež v kapitalu, višino lastnega kapi- osebno odgovornost za obveznosti v drugi družbi, odotala in poslovni izid v poslovnem letu. Teh podatkov bren kapital in pogojno povečanje kapitala ter izdajo več ni treba razkriti, če so nepomembni za resničen in razredov delnic. Spremembe računovodenja zaradi finančne krize ► Pri pripravi letnih poročil za leto 2008 po dosedanjih standardih prav tako naj ne bi spreminjali računovodskih izkušnjah želijo družbe zaradi vpliva gospodarske krize usmeritev, če bi kot razlog navedli finančno krizo. Razmispremeniti oziroma prilagoditi računovodske usmeritve slimo pa, ali lahko kot utemeljen razlog za spremembo (na primer metode vrednotenja). Po ZGD se uporaba računovodskih usmeritev navedemo okoliščine oziroma metod vrednotenja brez utemeljenih razlogov ne sme znamenja finančne krize. Ponavadi jih navedemo v praspreminjati iz poslovnega leta v poslovno leto (stalnost vllniku o računovodstvu ali v obliki sklepa k pravilniku o vrednotenja). Tudi zaradi priznavanja davčno priznanih računovodstvu ali drugem internem aktu gospodarske odhodkov to ni najbolj priporočljivo. Po računovodskih družbe.
Medij: Finance
Avtorji: Horvat Tatjana
Teme: ZGD-1 zakon o gospodarskih družbah
Rubrika / Oddaja: F2
Datum: 24. 03. 2009
Stran: 23