Zakaj država ni objavila prevzema Luke Koper? Agencija za trg vrednostnih papirjev pravi, da država nipridobila dodatnihglasovalnih pravic niti nipovečala svojega deleža v osnovnem kapitalu Luke KopER-Čepravje minilo že več kot leto dni, odkarje skupščina Luke Koper sprejela sklep o spremembi državnihprednostnih v navadne delnice, odločitev o pritožbi dveh malih delničarjev še zmeraj ni pravnomočna, država pase kljub temu pri upravljanju premoženja Luke Koper vede, kot da je sklep skupščine pravnomočen in da že ima 51-odstotni deležnavadnih delnic Luke Koper. Nekaj
malihdelničarjevsejezatoznovavprašalo, zakajjedržava izpe-Ijala konverzijoprednostnihdelnictako, dajeprednostnedelnicepovrednosti izenačilaznavadnimi in niobjavilaprevzema, čepravje odločilno posegla v lastniško strukturo. Vprašanje smo postavili Agencijiza trg vrednostnih papirjev, kjernam je odgovorila Laila LahmadiJelenič, pomočnica direktorja. Poja-snila je, da znaša osnovni kapitaldružbe 14 milijonov delnic, od ka-terih je bilo v lasti države 6,86 mili-jona prednostnih participativnihdelnic (49-odstotni delež) in200.000 navadnih delnic (dva od-stotka kapitala). »S sprememboprednostnih delnic v navadne nisonastale spremembe v obsegu glaso-valnih pravic Republike Slovenije,kajti iz določb statuta družbe LukeKoper je videti, da so imele predno-stne delnice polno glasovalno pra-vico. Republika Slovenija torej nipridobila dodatnih glasovalnih pra-vic niti ni povečala svojega deleža vosnovnem kapitalu omenjenedružbe. Zaradi navedenega Repu-bliki Sloveniji ni treba dati prevze-mne ponudbe za Luko Koper po za-konu o prevzemih,« je zapisala Lai-la Lahmadi Jelenič.Pojasnilo in utemeljitev, ki jo jeposlala pomočnica direktorjaATVP, ne ustreza resničnemu sta-nju. V sedmem členu nekdanjegastatuta (zdaj je že spremenjen, kerni več prednostnih delnic) piše:»Prednostne participativne delnicez omejeno glasovalno pravico seglasijo na ime RS ...« . Ta člen doka-zuje, da prednostne delnice nisoimele polne glasovalne pravice, kotzatrjuje ATVP, temveč »omejeno«.Imetniki prednostnih delnic so lah-ko odločali le o sprejemu statuta,povečanju in zmanjšanju osnovnega kapitala družbe, pri sklepanjukoncesijskih pogodb, statusnihspremembah, uvedbi revizije, priimenovanju in odpoklicu članovnadzornega sveta, ki jih predlagaRepublika Slovenija, o načrtu ra-zvoja družbe in pri spremembi pre-dnostnih v navadne delnice. Pravzaradi omejene glasovalne praviceje Inštitut za gospodarsko pravoPravne fakultete v Mariboru junijalani izdal strokovno mnenje, v katerem trdi, da je omejena glasoval-na pravica pri prednostnih delni-cah Luke Koper pravzaprav neza-konita oziroma v nasprotju z zako-nom o gospodarskih družbah. Neglede na strokovno mnenje pa ome-njeno dejstvo odločno zavrača trdi-tev ATVP, da »Republika Slovenija spretvorbo delnic ni pridobila doda-tnih glasovalnih pravic«, iz česarsledi sklep ATVP, da državi zato nitreba dati prevzemne ponudbe.V devetem členu statuta LukeKoper piše, da se prednostne delni-ce z omejeno glasovalno pravicolahko preoblikuje v navadne delni-ce (na pisno zahtevo lastnika), v de-setem dodaja, da morajo ob morebitni prodaji prednostnih delnic teponuditi preostalim delničarjem,nikjer pa ne piše, v kakšnem raz-merju naj se izpelje pretvorba. Po-stopek pretvorbe delnic je vsebovalvsaj nekaj razlogov, zaradi katerihbi morali upoštevati pritožbe malihdelničarjev. Najprej ]'e država s pre-tvorbo delnic pridobila vse tistepravice, ki jih prej ni imela (polnoglasovalno pravico) in s tem sevedaposegla v pravice preostalih delni-čarjev. Posegla je v delitev dobičkain male delničarje prikrajšala za ti-sto pravico, ki so jo imeli pred tem,hkrati pa vplivala na to, da se je vre-dnost navadnih delnic prepolovila,kar je (ne glede na položaj na trgu)logično zaradi podvojene količinenavadnih delnic, ki seveda prinaša-jo drugačne dividende. Institut pre-vzemaje zasnovan zato, da zavarujemale delničarje pred prevzemi injim daje možnost enakopravnega(poštenega) izstopa iz delničarstvav trenutku, ko se ključno porušijorazmerja med družbeniki. Državaje šele s pretvorbo prednostnih vnavadne delnice postala enakopra-ven delničar z vsemi drugimi, ven-dar j'e v tistem trenutku prestopilaprevzemni prag. Samaje dosegla 51-odstotni delež, skupaj s skladi in ob-čino Koper pa se je približala 75-od-stotnemu lastniškemu deležu. Pra-ve utemeljitve za izogib objave pre-vzema ATVP ni našla, zato je nave-dla argument, da se glasovalne pra-vice države niso spremenile, ki pane ustreza resničnemu stanju.BORIS ŠULIGOJ Pojasnilo inutemeljitev, kijojeposlala pomočnicadirektorja ATVP, neustreza resničnemustanju.
Medij: Delo
Avtorji: Šuligoj Boris
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Gospodarstvo
Datum: 25. 09. 2008
Stran: 10