• Medij: Večer

Ponedeljek, 04. julij 2016



FPA


Delo v Luki Koper je v skladu z napovedmi zaposlenih ob 9. uri spet steklo, je za STA potrdil tiskovni predstavnik Luke Sebastjan Šik. Čeprav bodo delavci po napovedih naslednjih osem ur delali z vsemi razpoložljivimi zmogljivostmi, pa to, kot je priznal Šik, še ne bo dovolj, da bi nadoknadili vse nakopičene zaostanke.

13:00

Delavci Luke Koper bodo tudi v torek delali med 9. in 17. uro, kritično pomembne zadeve pa bodo že danes opravili tudi zunaj dogovorjenega urnika, so na današnjem sestanku sklenili uprava in zaposleni. Slovenske železnice pa opozarjajo, da osemurni delavnik ne bo preprečil nadaljnje nastajanje škode, ki na dan presega dva milijona evrov.
Železniški promet zaradi blokade ostaja zaustavljen, zato z doseženim dogovorom niso zadovoljni na Slovenskih železnicah, saj nastajajo nepopravljive škodljive posledice in velika gospodarska škoda. Zato pozivajo upravo Luke Koper, da se blokada v celoti čim prej odpravi in da se zagotovi 24-urni delovnik. "Ob tem poudarjamo, da napovedani osemurni delavnik v Luki Koper ni ukrep, s katerim bi preprečili nadaljnje nastajanje velike gospodarske škode," so zapisali.
Slovenske železnice se namreč pri prevozih blaga ne bodo mogle izogniti vzpostavitvi prioritetne obravnave ključnih strank, kar pa lahko povzroči odpovedi že sklenjenih pogodb drugih strank, ki jim ne bodo mogli zagotoviti kakovostnega izvajanja storitev.
"Skrbi nas, da bo poleg neposrednih dnevnih izgub - te že presegajo dva milijona evrov - in pogodbenih kazni zaradi nedostavljenega tovora prišlo tudi do odpovedi pogodb," so poudarili.
Poleg tega v kratkem pričakujejo nekaj mednarodnih razpisov za prevoze tovora, na katere pa se v primeru nadaljevanja izrednih razmer v Luki Koper ne bodo mogli prijaviti. "Že trenutni zastoji in zasedenost omrežja povzročajo, da bomo v normalno stanje prešli šele v dveh mesecih," so zapisali v Slovenskih železnicah.
Njihov krizni štab sicer redno spremlja razmere in skrbi za to, da drugi delovni procesi na železnici, ki niso vezani na pristanišče Koper, potekajo neovirano. O razmerah redno poročajo tudi poslovnim partnerjem.
"Nastale razmere bodo imele velik negativni vpliv ne samo na poslovanje Slovenskih železnic v letošnjem letu, temveč tudi na uspešnost dolgoročnega poslovanja ter v kontekstu optimalnega povezovanja s strateškim partnerjem, zato bomo uporabili vsa sredstva za zaščito svojega premoženja in ugleda pri poslovnih partnerjih," so dodali.
Direktor združenja za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije Robert Sever pa je za STA ocenil, da je za oceno škode še prezgodaj. Upravni odbor združenja je zato ponovno pozval upravo Luke, da se čim prej normalizirajo razmere ter vzpostavi normalen 24-urni delavnik.
Razvoj dogodkov je po njegovem mnenju okrnil ugled Luke Koper, saj je veljala za pristanišče brez stavk in izrednih razmer. "To je sedaj zapravljeno in za sedaj je, preden številke še niso znane, to največ škoda," je dodal.

12:00

Minister Zdenko Počivalšek pozdravlja napredek pri umirjanju razmer v Luki Koper. "Vendarle je bil dosežen in storjen pomemben korak naprej, kar je pohvalno," je dejal in dodal: "Osem urni delovnik, ki je bil z današnjim dnem ponovno uveden v Luki Koper je šele prvi korak. Ponovno zato pozivam predsednika uprave Luke Koper, gospoda Dragomirja Matića k odgovornemu ravnanju, da se doseže takojšnja prekinitev povzročanja te nepredstavljive gospodarske škode."
Minister od Matiča pričakuje, da doseže in zagotovi popolno deblokado, popolno normalizacijo trenutnih razmer, da delo spet nemoteno steče ter ob tem, kot najbolj odgovorna oseba v tem podjetju, pozove vse zaposlene v Luki Koper, da so dolžni ravnati odgovorno, vestno in zakonito, kot jim to nalagajo njihove obveznosti iz sklenjenega delovnega razmerja. "To pomeni, da je treba prilagoditi in zagotoviti tudi delovni čas tako, da bodo lahko izpolnjene vse delovne naloge ter obveznosti. Torej, da se ne bo povzročala še dodatna gospodarska škoda zaradi neizpolnjenih delovnih obveznosti ali celo zgolj zaradi prekratko določenega delovnega časa, znotraj katerega ne bi bilo mogoče opraviti vseh delovnih obveznosti, ki ta trenutek ostajajo nerešene. Vse delovne obveznosti, ne glede na to, kdo je poslovni partner in od kod prihaja, morajo biti opravljene strokovno, pravočasno, vestno in izključno v korist gospodarstva," še opozarja minister Počivalšek.
Naši viri pa pravijo, da bo vodstvo odgovarjalo za blokado, ki ni stavka in ni boj za delavske pravice

11:30

Po neuradnih informacijah bo SDH terjal materialno odgovornost uprave in NS Luke Koper zaradi gospodarske škode, povzročene z blokado.

11:00

Društvo Mali delničarji Slovenije (MDS) z začudenjem spremlja dogajanje zadnjih dni v Luki Koper, zaradi katerega po njihovih navedbah najbolj trpijo poslovni partnerji ter podjetje samo in njegovi delničarji. Zato so danes na upravo Luke naslovili več vprašanj, predvsem o sprejetih ukrepih zaradi blokade pristanišča in kršitev delovne zakonodaje.
Društvo MDS ugotavlja, da je tridnevna ustavitev delovnega procesa, ki je bila danes delno sproščena, še toliko bolj nerazumljiva ob upoštevanju dejstva, da je Slovenski državni holding (SDH) na petkovi skupščini umaknil zahtevo po zamenjavi treh nadzornikov, ki je pri vodstvu in delavcih pred skupščino poleg nekaterih izjav predstavnikov SDH in vlade v javnosti povzročala največ negodovanja.
Društvo MDS je zato na upravo Luke naslovilo niz vprašanj in tako vodstvo kot nadzornike prosi, da se do navedenih vprašanj opredelijo ter nanje v najkrajšem možnem času podajo odgovore, tudi preko spletnih strani Ljubljanske borze.
Društvo MDS med drugim zanima nastala škoda zaradi dogajanja zadnjih dni. Glede na nedavno objavljene nerevidirane rezultate za prvo četrtletje je Luka Koper v prvih treh mesecih ustvarila 48,1 milijona evrov prihodkov od prodaje. Ker prvo četrtletje beleži 91 dni, bi to po njihovi oceni pomenilo, da je Luka Koper v povprečju zabeležila nekaj nad 529.000 evrov prihodkov na dan. Po tej logiki bi tridnevna zaustavitev del pomenila izpad prihodkov v višini preko 1,5 milijona evrov.
Društvo MDS zato upravo sprašuje, koliko natančno znaša izpad prihodkov za Luko in koliko znaša ocenjena poslovna škoda, ki jo bodo utrpeli poslovni partnerji.
Zanima jih tudi, kaj je uprava storila do sedaj, da bi se nemoteno nadaljevali poslovni procesi. Sprašujejo tudi, ali namerava štiričlanska uprava, poleg predsednika Dragomirja Matića jo sestavljajo še Andraž Novak, Irena Vincek in Stojan Čepar, iz lastnih sredstev pokriti nastalo poslovno škodo.
Nadalje jih zanima, ali je uprava zoper delavce, ki s spontanim uporom po njihovih navedbah kršijo delovno zakonodajo, sprejela ukrepe in če jih je, kakšne. Radi bi tudi izvedeli, koliko od skupno 1040 zaposlenih po podatkih za konec 2015 je v zadnjih dneh na ta način kršilo delovno zakonodajo.
Sprašujejo tudi, kdaj in na kakšen način je uprava obvestila policijo, da je dostop v pristanišče blokiran. Zanima jih še, ali je sklenila kakšne dogovore s posameznimi vpletenimi stranmi.
Glede odnosov z deležniki bi radi izvedeli, kdaj in na kakšen način je uprava družbe obvestila državo, Mestno občino Koper in Občino Ankaran o blokadi pristanišča in na podlagi katerega člena iz katerega zakona je zaprosila za pomoč predsednika vlade Mira Cerarja. Pri tem so v Društvu MDS poudarili, da je uprava v letnem poročilu zapisala, da država s skupino Luka Koper ni povezana oseba, saj nima neposrednega vpliva na upravljanje družbe.
Sprašujejo tudi, ali držijo navedbe, da uprava strankam Luke odgovarja, da ima zvezane roke in da naj se za razrešitev zapleta obrnejo na premierja Cerarja, Če je to res, jih zanima, ali to pomeni, da je uprava del svojih pooblastil in odgovornosti prenesla na predsednika vlade, kdaj namerava o tem obvestiti delničarje družbe in kakšna je pravna podlaga za ta prenos.
Medtem ko je bilo društvo MDS v zadnjih dneh kritično do delovanja uprave in nadzornega sveta Luke v sporu z državo kot večinskim lastnikom podjetja, pa je Vseslovensko združenje malih deležnikov jasno stopilo na stran vodstva in delavcev Luke.

Ozadje

Delo v pristanišču je zastalo že v petek dopoldne, poleg blokade Luke in posledične gospodarske škode za pristanišče pa je akcija zaposlenih povzročila tudi ustavitev tovornega prometa na slovenskih železnicah, prizadelo je tudi cestni tovorni promet. Tovorna vozila se po potrebi izločajo na primorski avtocesti na počivališče Ravne ter od Črnega Kala proti Kopru na odstavni pas.
Delavci so se za začasno prekinitev blokade v nedeljo odločili v dobro družbe, saj vladi ne želijo dopustiti uničenje Luke. Po razkritju vladnega dokumenta, katerega vsebina naj bi dokazovala namero po odprtju koncesijske pogodbe in uvedbi pristaniške uprave, kar bi po mnenju luških delavcev vodilo v privatizacijo Luke, vztrajajo pri odstopu ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča in državnega sekretarja na finančnem ministrstvu Metoda Dragonje.
Več o možnih rešitvah nastale situacije je pričakovati po popoldanski izredni seji nadzornega sveta družbe. Na njej bodo poleg stanja v pristanišču obravnavali tudi vsebino in posledice že omenjenega vladnega dokumenta.