Tina Lupša Slovenska izvozna in razvojna banka preko poslovnih bank pomaga podjetjem v času krize s sredstvi za financiranje rednega poslovanja, kar pa naj bi jim olajšalo poslovanje v kriznih razmerah. S ID banka je zaradi finančne krize, ki je prizadela tudi slovenska podjetja, izvedla že kar nekaj izrednih dejavnosti, s katerimi je pomagala slovenskim podjetjem, da so lažje prišla do finančnih sredstev, ki jih potrebujejo za svoje delovanje. Dosedanje ukrepe SID banke in delovanje banke nam je podrobneje predstavil član uprave SID banke, Jožef Bradeško. Izvedeni trije ukrepi Prvi ukrep je
bil program za mala in srednja podjetja, s katerim je SID banka novembra 2008 preko poslovnih bank MSP-jem namenila 100 milijonov evrov za financiranje rednega poslovanja MSP. Ta sredstva je prejelo več kot 300 malih in srednjih podjetij, kar je precej olajšalo njihovo poslovanje v zdajšnjih kriznih razmerah. Banka je lahko po programu financiranja obratnega kapitala MSP z namenom podpore oziroma izvajanju njihovih mednarodnih gospodarskih poslov odobrila posameznemu končnemu uporabniku največ 300.000,00 EUR. Obrestna mera banke do končnega uporabnika pa ne sme presegati seštevka vrednosti 6-mesečnega EURIBOR-ja in 2,70% p.a. Ročnost podkredita navzgor ni omejena. Ročnost najetih kreditov v tem programu je znašala od 6 do 36 mesecev, povprečna ročnost vseh odobrenih kreditov pa dobrih 16 mesecev. Povprečna vrednost kredita je bila 188 tisoč evrov. Mala in srednja podjetja so v veliki večini (95 odstotkov sredstev) kredite najela za vlaganja v obratni kapital za potrebe priprave na mednarodne gospodarske posle, slabih 5 odstotkov pa za nakup, obnovo in gradnjo prostorov z namenom priprave na mednarodne gospodarske posle. Eno podjetje je kredit najelo za nakup opreme za proizvodnjo izdelkov z namenom priprave na mednarodne gospodarske posle. Največ sredstev, 50,8%, so dobila mala in srednja podjetja iz predelovalnih dejavnosti, 22,5% sredstev MSP-ji iz trgovine, vzdrževanja in popravila motornih vozil ter 8,1% sredstev MSP-ji iz strokovne, znanstvene in tehnične dejavnosti. Sledijo gradbeništvo (6,2%), informacijske in komunikacijske dejavnosti (4,2%), gostinstvo (2,1%) ter promet in skladiščenje (2%). Ukrep SID banke Drugi izredni ukrep SID banke je bil program za srednje velika in velika podjetja (prav tako v višini 100 milijonov evrov), v začetku decembra 2008. Srednje velika in velika podjetja bodo ta sredstva lahko porabila zlasti za financiranje priprave in izvajanja mednarodnih gospodarskih poslov. Pri tem programu najvišji možni znesek, ki ga je banka lahko odobrila končnemu uporabniku, ni bil omejen. Obrestna mera banke do končnega uporabnika ne sme presegati seštevka vrednosti 6-mesečnega EURIBOR-ja in 2,70% p.a. Ročnost podkredita navzgor ni omejena. Podrobna analiza tega programa pa še ni končana. Tretji ukrep pa je bilo še dodatnih 474 milijonov evrov namenskih sredstev za financiranje gospodarskih družb, samostojnih podjetnikov in oseb javnega prava, ki jih je SID banka poslovnim bankam zagotovila v dveh delih (konec decembra in v začetku januarja). Ta sredstva, ki so preko poslovnih bank na voljo gospodarskim družbam, samostojnim podjetnikom in osebam javnega prava, so namenjena za: ► financiranje mednarodnih gospodarskih poslov in mednarodnega gospodarskega sodelovanja (npr. dolgoročnih poslovnih transakcij, ki udeležencem omogočajo vstop in poslovanje na tujih trgih, povezanih uvoznih transakcij, priprave na mednarodne gospodarske posle, investicij in projektov, potrebnih za trajnostno rast izvoza in internacionalizacijo gospodarstva, skupnega nastopa na tretjih trgih z domačimi, tujimi ali mednarodnimi subjekti); ► financiranje gospodarskih spodbud (npr. malih in srednje velikih podjetij, podjetništva, raz-Zakon o gospodarskih dražbah pa v 39. členu določa, da se u poslovno skrivnost štejejo tako podatki, za katere tako določi družba s pisnim sklepom, kot tudi podatki, za katere je očitno, da bi nastala občutna škoda, če bi zanje izvedela nepooblaščena oseba. vojnih projektov, pospeševanja ustanavljanja novih podjetij, dejavnosti, povezanih z vključevanjem v naloge in programe izvajalcev podjetniškega, inovativnega in finančnega okolja); ► financiranje raziskav in razvoja (npr. povečevanja konkurenčnosti, razvoja v okviru nacionalnih raziskovalnih in razvojnih programov, promocije inovativnosti in pospeševanja raziskovalne in razvojne dejavnosti ter prenosa znanja in zagotavljanja podpore nosilcem projektov za razvoj izdelkov, proizvodnih procesov in storitev); ► financiranje varovanja okolja in energetske učinkovitosti (npr. ukrepov za varstvo narave, ustreznega ravnanja z odpadki, ustrezne rabe naravnih dobrin, naložb v infrastrukturo varstva okolja, izrabe obnovljivih virov energije in učinkovite rabe energije); ► financiranje gospodarske in javne infrastrukture, občinskega in pokrajinskega razvoja (npr. izboljšanja cestne, komunalne in druge infrastrukture, obnove in razvoja ter prenove mest). Obrestna mera je omejena Obrestna mera banke do končnega uporabnika pri tem programu je navzgor omejena. Ročnost podkredita je najmanj 6 mesecev in največ 36 mesecev od dneva črpanja/nakazila podkredita. Dinamika odplačevanja podkredita pa vključuje vsaj 6- mesečni moratorij na odplačilo glavnice. Nadzor Poslovne banke so po posameznih programih financiranja SID banki dolžne periodično poročati o odobrenih kreditih, njihovem namenu in končnih koristnikih sredstev kredita. Poleg tega ima SID banka v času trajanja kreditne pogodbe oziroma do končnega poplačila kredita in izpolnitve vseh drugih obveznosti po kreditni pogodbi, ob vsakem času pravico preveriti izpolnjevanje vseh obveznosti banke po kreditni pogodbi ter resničnost, pravilnost in popolnost vseh podatkov in/ali listin, ki jih je predložila banka. Takšno preverjanje poteka v banki, s pregledom dokumentacije, ki se nanaša na kreditni posel. V kolikor bo SID banka ugotovila, da določena sredstva niso bila odobrena oziroma porabljena v skladu z nameni in drugimi pogodbenimi določili, bo morala poslovna banka ta sredstva SID banki vrniti. Podatki o končnih koristnikih Podatki o končnih koristnikih teh sredstev imajo značaj zaupnih podatkov po 214. do 216. členu Zakona o bančništvu oziroma poslovne skrivnosti po 39. členu Zakona o gospodarskih družbah. Ker gre za izjemo po 2. točki prvega odstavka Zakona o dostopu do informacij javnega značaja (ZDIJZ), javnost do teh podatkov nima pravice dostopa. SID banka (skladno z bančno zakonodajo in z zakonodajo o gospodarskih družbah) po načelu zaupnosti podatkov o komitentih ne sme posredovati tretjim osebam, k čemur jo zavezuje Zakon o gospodarskih družbah, ki pa v 39. členu določa, da se za poslovno skrivnost štejejo tako podatki, za katere tako določi družba s pisnim sklepom, kot tudi podatki, za katere je očitno, da bi nastala občutna škoda, če bi zanje izvedela nepooblaščena oseba. Podatki o končnih koristnikih sredstev SID banke in zneskih kreditov so zaupne narave tudi z vidika poslovnih bank, ki so te kredite odobrile. Slednje lahko te podatke razkrijejo le v primerih, ki jih določa Zakon o bančništvu. Z vidika SID banke so njene stranke torej poslovne banke in ne podjetja (končni koristniki). Podatke o končnih koristnikih pa prejme SID banka zaradi opravljanja nadzora pravilnosti porabe sredstev s strani poslovnih bank in jih lahko uporabi le za ta namen ter jih zato ne sme razkriti tretjim osebam. SID banka pripravlja tudi dodatne ukrepe, s katerimi bo slovenskim podjetjem pomagala pri pridobivanju finančnih virov. Trenutno preučujejo možnosti zadolževanja na mednarodnem finančnem trgu, saj se dogovarjajo z več finančnimi institucijami (Evropska investicijska banka in druge sorodne institucije) o možnostih najema posojil, pripravljajo pa se tudi na izdajo obveznice. Tako pridobljena sredstva bodo potem vnovič namenili slovenskim podjetjem preko poslovnih bank. ;' : Obrestna mera banke do končnega uporabnika pri tem programu je navzgor omejena. Ročnost podkredita je najmanj 6 mesecev in največ 36 mesecev od dneva črpanja/nakazila podkredita. Dodatnih 474 milijonov evrov namenskih sredstev za financiranje gospodarskih družb, samostojnih podjetnikov in oseb javnega prava, ki jih je SID banka poslovnim bankam zagotovila v dveh delih...
Medij: Poslovna dinamika
Avtorji: Lupša Tina
Teme: ZGD-1 zakon o gospodarskih družbah
Rubrika / Oddaja: Ostalo
Datum: 11. 03. 2009
Stran: 12