Matej Tomažih Slovenski kapitalski trg je v zadnjih dneh ponovno postregel z dokazom, da je vpliv domačega političnega okolja zelo močan. In ta prepletenost ima tudi svojo ceno, ki se bo v procesu okrevanja gospodarstva pokazala predvsem v tem, da se bomo ukvarjali sami s seboj namesto z osvajanjem tržnega deleža. Slovenskemu potrošniku ni prav nič lahko. Njegovo razmerje med življenjskimi stroški in prihodki se že dolgo poslabšuje. Cene, kijih

plačujemo za osnovne stvari, so primerljive s cenami v zahodnih državah. Relativno na dohodek pa so izstopajoče visoke. In to ni zgodba samo pri naftnih derivatih, ampak tudi zgodba pri drugih izdelkih in storitvah. Vprašanje, ki se pojavlja, je predvsem, zakaj so pri nas cene relativno visoke. Je to problem neučinkovitosti, ki se skriva v podjetjih? Je to problem pomanjkanja proaktivnosti reševanja obstoječih problemov. Možnih odgovorov je več, toda dejstvo je, da bo konkurenca dolgoročno izločila iz igre marsikaterega igralca. Seveda bo svoje prispevala tudi politika, ki bo napačne ali pa prepočasne odločitve preslikala v višje stopnje davkov oziroma manjši obseg pobranih davkov. In tako bo slovenski potrošnik še dodatno obremenjen, kar bo postavilo okrevanje domačega gospodarstva v drugačno izhodišče. Rešitev se trenutno vidi predvsem v pogumnem pogledu naprej. Zato si morajo menedžerji in politiki začeti zastavljati osredotočena vprašanja, na primer, kako izboljšati položaj podjetja. To ne pomeni, kako olastniniti podjetje, ampak kako v času recesije čimbolje pripraviti podjetje za okrevanje. Z drugimi besedami, zakaj se s problemom slabše stoječih podjetjih ukvarjamo tako dolgo. Zakaj šele zdaj podjetja razmišljajo o prodaji poslovno nepotrebnih sredstev. In zakaj so podjetja šele zdaj spoznala, da brez malih delničarjev preprosto ne gre. Njihov vir prihrankov je dober naslov v času težje dostopnosti dolžniškega financiranja. Seveda imajo mali delničarji tudi svoj glas. Zato ne čudi pojavljanje nasprotnih predlogov skupščin delničarjev o vključitvi predstavnikov malih delničarjev v nadzorne svete. Ta poteza je logična, toda slovenski kapitalski trg je tako majhen, da se interesi hitro pomešajo. Tako kot politiki hitro obrnejo svojo besedo in dejanja. Mogoče je vseeno prišel čas, da se res pogleda naprej in naredi nekaj v korist splošnega. Ker če se bo okolje premaknilo na bolje, bomo tudi mi na boljšem. In v tem duhu je smiselno razmišljati tudi o kakšnih drznejših potezah - kot na primer uvajanje prijaznejše davčne zakonodaje, ki bo spodbudila potrošnjo ali pa varčevanje. Ki bo slovensko poslovno okolje naredilo konkurenčno. In to ne samo za en odstotek. Matej Tomažih, KD Investments, Zagreb matej.tomazin@kd-group.hr



Medij: Delo - FT
Avtorji: Tomažin Matej
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Ostalo - FT
Datum: 15. 06. 2009
Stran: 14