Marjan Bolnik Informacija je odlična, saj se lahko v tem kriznem času le malokdo pohvali z lastnimi investicijskimi sredstvi za razvoj. Marini Portorož d. d., ki jo že dobro leto vodi direktor Marjan Božnik, je očitno to uspelo: iz tekočega poslovanja v letu 2008 so zabeležili 1,8 milijona evrov čistega dobička, iz finančnega poslovanja - s prodajo delnic Termam Čatež - pa 13,8 milijona kapitalskega dobička. Ali bo svetovna recesija vplivala tudi na razvoj navtičnega turizma na Slovenski obali, kjer naše tri marine v morskem delu zagotavljajo 1365 privezov za plovila in ali se kljub temu

naši največji marini - Marini Portorož - s 670 privezi v morju obeta uresničitev dolgoletnega načrta njene širitve v morje in na kopno smo povprašali našega sogovornika direktorja Marjana Božnika. Marina Portorož je s svojimi številnimi privezi v morju in na kopnem zagotovo največja, najbolj moderna in urejena marina na Slovenski obali. Velja kot začetnik in simbol razvoja navtičnega turizma, znana pa je tudi po edinstveni mednarodni prireditvi -Internautici, ki pritegne tudi okoli 20.000 obiskovalcev. Kakšna je trenutna statusna organiziranost in lastniška struktura Marine Portorož in ali še deluje njeno „vzporedno" podjetje - Turistično podjetje Portorož? .Marina Portorož je danes in že nekaj časa javna delniška družba, katere delnice kotirajo na organiziranem trgu Ljubljanske, borze, seveda z vsemi posledicami, saj moramo javnost sproti obveščali o teh dogodkih, smo pa tudi podvrženi vsakoletni reviziji. Sedež družbe je v Portorožu, Cesta solinarjev S. Turistično podjetje Portorož (TPP), ki ga omenjate, je delniška družba, samostojen gospodarski subjekt z dvema zaposlenima. Podjetje deluje in se ukvarja z dejavnostjo finančnih naložb in naložb v nepremičnine. Zaradi zgodbe na finančnem trgu se je ta dejavnost zožila na najbolj varne finančne naložbe. Največji lastnik TPP so Terme Čatež z 79,81 odstotka. Terme Čatež so tudi največji lastnik Marine Portorož in sicer s 73,45 % odstotka". Ostalo so verjetno individualni, tako imenovani mali delničarji. Ste tudi vi delničar ali solastnik Marine Portorož? ..Privatizacije Marine nisem raziskoval. Sem samo direktor. Nimam delnic Marine Portorož". V svetu vladata globalna gospodarska in finančna kriza. Po nekaterih ocenah se pričakuje v letu 2009 od 2 do 5 - odstotni padec turističnega prometa. Iz nam priljubljene emitivne dežele Nemčije naj bi se letos podalo na počitnice tudi do 25% manj gostov. Ali menite, da bo ta splošna kriza, ki je verjetno spodbujena tudi psihološko, vplivala tudi na razvoj navtičnega turizma? „Da bi skrivali glavo v pesek in razlagali kako se nas ta kriza ne bo dotaknila, ne bi bilo modro. Reči pa moram, da se nas ta hip še ni dotaknila. Zunaj sezone tudi nismo kdove kako aktivni, ker naši navtični gostje pač še ..počivajo". Na vaše vprašanje bomo lahko odgovorili že z mesecem aprilom, ko se bo že pokazalo nekaj zadev. Računamo pač, glede na to, da smo ta hip v vrhu jadranskih marin - vseh torej, ki obkrožajo Jadran, vodimo zmerno cenovno politiko in da smo praktično 100-odstotno zasedeni ter da imamo čakalne vrste za posamezne dolžine plovil, v tem delu torej ne pričakujemo posebnih težav. Naša osnovna dejavnost v naslednjih dveh treh letih ni ogrožena, ne vemo pa, ali bo kriza trajala dalj časa ". Kaj pa ostala vaša ponudba. Na primer vaš servis vzdrževanja plovil. Pričakujete, da bodo lastniki plovil na tem področju bolj varčni? „ Bojimo se. da bodo najbolj na udaru servisne dejavnosti Marine. Lastniki plovil bodo verjetno varčevali s sprotnim in letnim vzdrževanjem ter z dvigi plovil. Del našega prihodka pridobivamo tudi z oddajanjem naših prostorov v najem družbam, ki se ukvarjajo z nakupi in prodajo plovil ali potrebnih rezervnih delov. Bojimo se, da bo tudi ta del poslovanja zelo ogrožen in skozi njih tudi naš del poslovanja". Na Slovenski obali pričakujemo letos manjši turistični obisk. Kako boste ukrepali? ,, Verjamem, da bo upad obiska na Obali zahteval prilagoditev in dodatne ukrepe na področju gostinstva. Tudi mi imamo dve restavraciji z odlično ponudbo. Eno sedaj prenavljamo. Treba se bo zelo potruditi, da bi dosegli lansko raven prodaje". Kaže, da je v marinah veliko gibanja zlasti poleti, pozimi pa velja nekakšno mrtvilo? „ Ce bomo hoteli doseči in preseči rezultate prejšnjih let se bomo morali v času med oktobrom in aprilom začeti ukvarjati z različnimi dogodki, jih ustvarjali ter skozi to v za nas mrtvem delu sezone privabljati goste z območij v krogu 200-300 km". Kako ste zadovoljni z zasedenostjo 70 novih apartmajev? „ Mineva že druga sezona, odkar smo tudi mi v Marini Portorož ponudili na turističnem tržišču 280 novih ležišč. Povpraševanje raste, je pa res, da je bil ves projekt zasnovan brez neke marketinške podpore. Že lani smo trženje zaupali Termam Čatež, ki imajo na tem področju veliko izkušenj, saj v svojem segmentu dosegajo najboljše rezultate v Sloveniji. 14 - 15 apartmajev želimo dati v polletni ali letni najem. Zgodba z zasedenostjo se počasi popravlja ". Kaj pa del zemljišča na tem mestu, ki naj bi pripadalo Občini Piran? ..Ocenjujem, daje bilo to vprašanje malce preveč napihnjeno in to že v samem začetku. Gre za vsega skupaj slabih 96 m2, ki so locirani na zemljišču, na katerem tako ali tako imamo že služnost, koncesijsko pogodbo. Problem, ki je bil izpostavljen v smislu oškodovanj in podobnih zadev je bil potenciran meni iz nepoznanih razlogov". Kaj pa nadaljnji razvoj in širitev marine v morje in na kopno? Prostorske načrte Občine Piran za to območje, ki so splošni in menda niso zavirajoči, verjetno poznate. Zakaj se nič ne premakne. Marina ima v svoji lasti kar precejšnja zemljišča. Celotni še prazen del nekdanjih solin in severni del, vse tja do ceste in še do polovice igrišča za gokard. Ni novih privezov, ni obljubljenih novih hotelov, vodnih hramov... Ali ima vaša družba res dovolj lastnih investicijskih sredstev za vse tovrstne naložbe. Slišali smo, da bi radi uredili priveze za večje potniške ladje, morda celo pri skladišču soli Monfort, ki ga konec leta dokončno zapirajo? , , Marina Portorož ima za vsa zemljišča znotraj ograje koncesijsko pogodbo za 33 let z možnostjo dvakratnega podaljšanja. Izjema je funkcionalno zemljišče pod apartmaji, ki je v lasti Marine in ki je bilo zamenjano z zemljiščem na gokardu. Del nekdanjih solin plato - s parkiriščem vred pred KS Lucija - je v lasti Marine. Manjši del zemljišča pri avtokampu (7400 m 2 ) je v lasti Turističnega podjetja Portorož Zemljišče, na katerem je gokard v velikosti približno 1/3 je v lasti Občine Piran, 2/3 pa v lasti Marine Portorož. Lastna sredstva za širitev marine imamo ". Lucija nima nobenega pravega središča, zato se zdi zelo pomembno kako in v kakšne namene bo izkoriščen zadnji še nepozidan prostor sredi kraja. Kdaj lahko torej pričakujemo nove investicijske posege? „Mi smo naklonjeni ideji o javnozasebnem partnerstvu, kjer bi Občina Piran in Marina skupaj vlagali v projekt Družbenega centra Lucija. Konkretnih zavezujočih dogovorov še ni bilo. Mislim, da smo pripravljeni sesti za skupno mizo in se pogovarjati" . Bi bili pripravljeni kakšen košček zemljišča prodati Občini, da bi lahko uresničila svojo vizijo razvoja središča Lucije. Na primer na sedanjem gokardu? „0 teh vprašanjih še ni bilo konkretnih pogovorov, zasledili pasmo, da se razmišlja o javno-zasebnem partnerstvu in tej ideji smo naklonjeni" . Kako daleč ste v Marini Portorož s pridobitvijo prostora v morju za večje jahte? „Nič dlje od leta 2004, koje bila razgrnitev občinskega prostorskega načrta in branja na občinskem svetu, ki je bila žal prekinjena. Imamo dva odlična projekta. Ne samo za lokalno skupnost, pač pa za vso Slovenijo: To je projekt širitve akvatorija marine za enkrat toliko kot znaša sedaj, kjer pa bi namesto zdajšnjih 670 privezov za plovila bilo tam prostora za do 150 privezov za plovila večja plovila od 1 5 m. Vedeti moramo, da je bila marina zgrajena pred 30 leti, takrat daleč od sedanjih potreb. Potrebno bi bilo zagotoviti priveze za večje jahte, saj bi to pomenilo nov razcvet portoroškega turizma ". Spomnimo se, da je bil takrat na iniciativo nekaj Portorožanov v okviru portoroške KS organiziran kar precejšen odpor v strahu, da bo zaradi širitve marine prihajalo do onesnaževanja morja, zmanjšanja kopaliških zmogljivosti in podobno. ,, V Marini sem komaj eno leto. Prebiral sem zapisnike iz razprav ob razgrnitvi načrtov na občinskem svetu. Moram reči, da se ne morem strinjati s tem, da so bili kakšni izraziti odpori. Imamo dokaze, daje v določenih obdobjih čistoča vode v marini boljša kot zunaj nje, sicer pa o tem veliko pove okoljski simbol - modra zastava, ki jo prejemamo že vrsto let. Bila so tudi nasprotovanja okoliških lastnikov zemljišč, predvsem Metropola" . V neposredni bližini ugledne marine in elitnih apartmajev je avtokamp. Ali ne gre pri tem za nekakšne dvojne goste, ki se gledajo čez jarek? „Kamp pomeni, po mnenju lokalnega okolja, devastacijo (namerno uničevanje) portoroškega turizma v velikem delu, ker omogočamo prihod gostov, ki so absolutno nekompatibilni s tem, kar je strateški cilj portoroškega in piranskega turizma ". Kako torej s širitvijo akvatorija? „ Menimo - in načrtujemo, da bi bilo potrebno v Piranski zaliv pripeljati tudi velike barke, najti prostor za 2 do 4 tako imenovane mega-jahte nad 50 metrov dolžine in urediti priveze med skladišči soli ter hotelom Riviera. Torej pripeljati navtični turizem tudi v vodnem delu. Medtem pa za kopenski del obstoja v Mediteranu cela vrsta primerov, ko so razne arzenale preuredili v turističnokomercialna središče. Trenutno urejamo dokumente za sidrišče za mega-jahte. Lep primer imamo v Rovinju, ko so na tak način v lanskem letu pripeljali 148.000 novih gostov". Boste potem konkurenca Popoviču? „Ne. V Kopru sprejemajo velike potniške ladje, ki so na krožnem potovanju. Nismo si konkurenca. V Piranskem zalivu imamo neizmerne idealne pogoje za sprejem manjših potniških ladij z do 100 gosti na krovu ". Kaj pa projekt širitve na kopno? „ Na delu prostih zemljišč Marine, na sedanjemplatoju, bi zgradili kopališko - termalno zabaviščni komercialni hotelski kompleks s približno 500 sobami za goste v dveh hotelih, ki s svojo višino ne bi kvarila vedute, večina zemljišča pa bi bila namenjena vodnemu parku - odprtim in zaprtim kopališkim površinam. Naša želja je zadostiti delovanju turizma skozi vse leto. Vseskozi namreč govorimo o visokem turizmu, a žal nimamo ustrezno razpredene kakovostne ponudbe". Franc Krojne Bodoče novo turistično rekreativno središče Lucije.



Medij: Primorski utrip
Avtorji: Krajnc Franc
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Primorski utrip
Datum: 17. 04. 2009
Stran: 11