Edini slovenski ladjar si veliko obeta od novega zakona o ladijski tonaži KRISTINA MENIH Rezultati za leto 2006 so zelo dobri: Splošna plovba je ustvarila 135,7 milijona ameriških dolarjev prihodkov, kar je 30 odstotkov nad načrtovanim, kosmati dobičekje znašal 18,6 milijona ameriških dolarjev, čisti dobiček po plačilu vseh dajatev v višini 16,1 milijona ameriških dolarjev pa je za celih 72 odstotkov nad pričakovanim. Tako visok dobičekje nastal na račun voznin, ki so naraščale v celem lanskem letu, zato so plan dosegli že v tretjem četrtletju, visok dobiček pa zaradi zelo dobrih poslovnih rezultatov beležijo tudi v tem letu, ko do konca decembra načrtujejo 140 milijonov ameriških

dolarjev prihodkov in 24,9 milijona ameriških dolarjev poslovnega izida pred plačilom davkov, nam je povedal predsednik uprave Splošne plovbe Egon Bandelj. Razmere na trgu so namreč še vedno ugodne predvsem zaradi povečevanja kitajskega in indijskega gospodarstva, voznine pa dosegajo rekorde zaradi večjih zastojev v posameznih lukah. Po nekaterih ocenah kar trinajst odstotkov svetovne flote čaka na raztovor v avstralskih pristaniščih, zaradi tako dolgih čakalnih vrst pa voznine naraščajo. Kdaj se bo razmerje spremenilo, seveda ni moč napovedati, je ocenil prvi mož podjetja s sedemdesetimi zaposlenimi v administraciji in 450 pomorščaki na dvajsetih ladjah s skupno tonažo 684 milijonov. V zadnjih treh letih so kupili sedem sodobnejših ladij, eno pa so prodali. Zaostale plače zaposlenim vrnili z obrestmi Med letoma 1991 in 1992 je Splošna plovba zaposlenim izplačevala deset odstotkov nižje plače. Ker se tudi kasneje ni našel denar za plačilo teh terjatev, so 1995. leta ustanovili Pomorsko družbo. Ta ima v Splošni plovbi trenutno 21,05odstotni delež: nekaj čez polovico obvladuje nemški ladjar s svojo družbo Istrainvest, preostalo pa Splošna plovba, Mercata in štiristo malih delničarjev. Od leta 1995 do 1999 smo zaostale plače vrnili vsem zaposlenim, in to z obrestmi vred, mali delničarji, ki so ob pravem času prodali svoje delnice, pa so z njimi zaslužili tudi do dvakrat več, kot so bile sprva vredne, je še povedal Bandelj. Za prodajo slabih tridesetih odstotkov državnega deleža v Splošni plovbi, ki ga prodajata Slovenska odškodninska družba m Kapitalska družba, je po Band-Ijevem prepričanju sedaj "najboljši čas", saj je podjetje v tem času "največ vredno", svetovno tržišče je izredno dobro, zato je težko pričakovati, da bi se razmere na Novz zakon o davku na tonažo ladij je prvi korak, da bi slovenske ladje plule pod domačo zastavo njem še izboljšale, lahko pa bi se precej poslabšale. Nihanja v ladjarstvu so namreč zelo visoka in dosegajo tudi tristo odstotkov. "Sedaj smo v sami špici, zato si le malokdo upa napovedati še boljše razmere," poudarja Bandelj. Z menedžerskim odkupom bi izčrpali firmo_____ "Ker bo država zadržala 25,01-odstotni delež, sedeža brez njenega soglasja ne bo moč prenesti v drugo državo. To je dobro, za Splošno plovbo pa bi bilo najboljše, če bi dobila večinskega, strateškega lastnika, ki bi v družbo prinesel nov razvoj in nove poslovne priložnosti. Nemški ladjar Peter Doehle bi bil gotovo dobra izbira, saj s Splošno plovbo sodeluje že trideset let in firme zagotovo ne bi izčrpaval. Nekateri me sprašujejo, zakaj ne izpeljemo menedžerskega odkupa. A s tem bi vendar izčrpali firmo, saj bi za plačilo najetih kreditov črpali dividende, tega pa nočemo," zagotavlja sogovornik. Novi zakon o davku na tonažo ladij je po medresorskem usklajevanju vlada že potrdila, v kratkem pa naj bi mu zeleno luč dali tudi v državnem zboru. "Soglasje mora dobiti tudi v Brus-Iju, o čemer ne dvomimo, saj je bil zakon skrbno pripravljen v skladu z evropsko zakonodajo. Upamo, da se bo, sedaj ko bo tak zakon zaživel tudi v Sloveniji, za ustanovitev podjetja odločil še kateri domač in morda tudi tuji ladjar. Zakon bo tudi eden prvih korakov, da bi slovenske ladje plule pod domačo zastavo. Ob tem pa bo potrebna tudi posodobitev vpisnika ladij," razlaga Bandelj. Po novem zakonu bo Splošna plovba naslednjih deset let državi plačevala davek pavšalno - glede na ladijsko tonažo in nič več glede na ustvarjeni dobiček kot doslej.



Medij: Večer
Avtorji: Menih Kristina
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Gospodarstvo
Datum: 17. 04. 2007
Stran: 13