V petek zvečer so poslanci Državnega zbora RS v 3. obravnavi s 70 glasovi za in štirimi proti sprejeli novelo Zakona o nematerializiranih vrednostnih papirjih (ZNVP-1), ki v dobršni meri sledi predlogom VZMD za omilitev siceršnjih katastrofalnih posledic novele ZNVP-1, ki sicer prinaša ukinitev registrskih računov približno 260.000 fizičnim osebam. Po soglasni podpori amandmju vladajoče koalicije v okviru 2. obravnave, v sredo 23. 9. 2015, so poslanci v petek, z 69 glasovi za in štirimi proti, podprli še dodatni amandma k 48. členu ZNVP-1, vložen s strani poslanske skupine Slovenske demokratske stranke (SDS), ki z dodatnim 3. odstavkom limitira letne stroške vodenja in nadomestila za vzdrževanje stanja na trgovalnem računu na največ 0,5 % povprečne vrednosti vrednostnih papirjev na tem računu.

Mnenje VZMD h koalicijskemu amandmaju k 48 clenu predloga ZNVP 1 Page 1Po siceršnji podpori VZMD omejitvi tovrstnih stroškov, ki so prepogosto predstavljali celo dobršen del vrednosti portfelja malih delničarjev, je takšen dodatni amandma sledil tudi Mnenju VZMD h koalicijskemu amandmaju, naslovljenemu na Državni zboru RS dne 17. 9. 2015, zato ga je VZMD podprl takoj po vložitvi, v četrtek 24. 9. 2015. Ob tem je Predsednik VZMD, mag. Kristjan Verbič, pozdravil pomemben napredek pri obravnavi problematike ukinitve registrskih računov, ki »vendarle odraža določeno mero posluha za ohranitev malih delničarjev in ureditev položaja vlagateljev - posebej tistih, ki bi želeli ostati del slovenskih delniških družb ter na ta način ohranjati in plemenititi produktivno vezanost svojih sredstev, varčevati za starost, zdravstvene storitve, izobraževanje potomcev ipd.« ter izrazil zadovoljstvo, da »se je strankarska politika naposled praktično poenotila in prisluhnila apelu VZMD, naj vloži še malenkost dodatnega truda v oblikovanje končnega besedila 48. člena novele ter po vseh vloženih naporih in usklajevanjih doseže rešitev, ki bi jo lahko označili za sprejemljivo in optimalno v siceršnjih okvirih zatrjevane nujnosti.«

Spomnimo, že vse od priprav omenjenega zakona je VZMD ostro nasprotoval ukinitvi registrskih računov pri KDD, na katerih ima blizu 260.000 malih delničarjev brezplačno položene svoje vrednostne papirje, ki so jih večinoma pridobili preko lastninskih certifikatov. Ker se je pokazalo, da se ukinitvi registrskih računov ne bo moč izogniti, je VZMD 4. 9. 2015 predlagal kompromisni predlog, ki ga je v dobršni meri povzel tudi amandma vladajoče koalicije. Slednji je zamaknil ukinitev registrskih računov fizičnih oseb v leto 2017 ter uvedel obvezno neposredno obveščanje delničarjev s strani Centralne klirinško-depotne družbe (KDD). Ob tem za vsaj cca. 100.000 malih delničarjev - ki imajo svoje delnice v vrednosti do 100 € še vedno na registrskih računih pri KDD - prinaša oprostitev plačila sodnih taks, v primeru, da svojih delnic ne bodo prenesli na trgovalne račune pri borzno-posredniških hišah ali bankah in bodo zato po 1. 1. 2017 prenesene na sodni depozit. Pri tem so iz VZMD resno opozorili na vprašanje načina vrednotenja delnic na registrskih računih ter neprimernost postavitve zelo nizke 100-evrske  meje, do katere so delničarji upravičeni do oprostitve sodnih taks.

Sicer je VZMD že februarja na Ministrstvo za finance RS poslal še Urgenco, s katero so ponovno opozorili, da Ministrstvo med drugim predlaga ukinitev registrskih računov pri KDD, zamegljevanje lastniške strukture, znižanje pravne varnosti, oteženo udeležbo na skupščinah, dodatne finančne in socialne obremenitve, silovito zmanjšanje števila malih delničarjev in deleža domačega lastništva v slovenskih družbah ipd. Prvotni predlog novele ZNVP-1 je namreč pomenil še toliko resnejše posledice za kapitalski trg, posebej za preko 260.000 slovenskih malih delničarjev (fizičnih oseb), ki bi utegnili biti ob letu osorej brutalno izbrisani iz delniških knjig oz. ostati brez svojih delnic, spričo ukinitve (njihovih) registrskih računov pri KDD, ali pa »kaznovani« s sodnimi taksami za avtomatično sodno položitev njihovih delnic. Prav zato je VZMD vztrajal z ostrim nasprotovanjem takšni noveli ZNVP-1, na kar je Predsednik VZMD ponovno opozoril tudi na seji Odbora za finance in monetarne politiko DZ RS, v sredo 2. 9. 2015. (POSNETEK seje - opozorila in predlogi VZMD od 51:40 minute dalje)

Tudi pred tem je VZMD predlagani ukinitvi registrskih računov večkrat nasprotoval (med drugim tudi s Predlogi in pripombami VZMD na predlog ZNVP-1 28. 10. 201426. 11. 2014 in 5. 2. 2015), poleg tega pa VZMD vse od oktobra 2014 aktivno sodeluje pri usklajevanju besedila Predloga direktive Evropskega parlamenta in Sveta EU o spremembi Direktive 2007/36/ES glede spodbujanja dolgoročnega sodelovanja delničarjev in Direktive 2013/34/EU glede določenih elementov izjave o upravljanju družb. V zvezi s Predlogom direktive, neposredno povezane tudi s Predlogom novele ZNVP, je VZMD že 6. 10. 2014 svoje pripombe in predloge - usklajene s predlogi Better Finance (Evropske federacije investitorjev in uporabnikov finančnih storitev, kjer je mag. Verbič član Izvršilnega odbora) - poslal tudi neposredno slovenskemu Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo.

Preberite več:

Poziv Sodisca_VZMD,_Ugovor_in_dopolnitev_ugovora_družbe_Zito_Page_01Danes so v VZMD prejeli poziv Okrožne sodnice, Urške Kusič, da se opredelijo do ugovora družbe Žito, d.d., v primeru izpodbijanja sklepa o ne-uporabi bilančnega dobička, sprejetega na 21. skupščini, dne 19. 6. 2015. Poziv Sodišča oz. ravnanje Žita je Predsednik VZMD, mag. Kristjan Verbič pospremil z besedami, da »je skrajno neokusno, da se Žito - navkljub svoji sprejeti dividendni politiki, jasni zakonski zahtevi in lanskemu bilančnemu dobičku skoraj 26 milijonov € - s pravnimi manevri poizkuša izogniti izplačilu vsaj zakonsko predvidenih minimalnih dividend, v skupni vrednosti 590.614,72 €, oz. slabih 2,3 % lanskega dobička«. Tako v svojem odgovoru na tožbo VZMD (vloženo v imenu 111 delničarjev, preko Odvetniške družbe FMMS) v Žitu med drugim prerekajo tudi višino sodne takse ter predlagajo, da Sodišče malim delničarjem naloži enormno dodatno plačilo sodne takse, s čimer skušajo - sicer brez ustreznih vsebinskih pravnih argumentov - onemogočiti VZMD, da bi izpeljal postopek.

Preberite več:

Več prispevkov