• Medij: Večer
  • Datum objave: sreda, 27.03.2024

VECER OPERATERJI

Verjetno skoraj ni polnoletnega državljana, ki ne bi imel sklenjene pogodbe s telekomunikacijskim operaterjem. Pri Vseslovenskem združenju malih deležnikov( VZMD) in Zvezi potrošnikov Slovenije( ZPS) menijo, da se operaterji poslužujejo problematičnih praks, ki pogosto škodijo interesom slovenskih potrošnikov in kršijo potrošniške pravice. Zato je VZMD vložil kolektive tožbe proti štirim velikim slovenskim operaterjem: Telekomu, A1, Telemachu in T– 2.

Glavni očitki so, da si operaterji jemljejo pravico, da enostransko spreminjajo vse pogodbene pogoje, vključno s ceno, brez jasnih in vnaprej določenih razlogov ter metodologije za spreminjanje cene. Kot je povedal Domen Peperko iz Odvetniške družbe Jereb, ki je za VZMD vložila tožbo proti Telekomu, A1 in Telemachu, se lahko zgodi, da potrošnik v danem trenutku izbere najugodnejšega med operaterji." Slednji pa lahko že v naslednjem mesecu, dveh ali treh svojo ceno poviša. Posledično se izkaže, da ni bila izbrana najbolj konkurenčna ponudba. Potrošniki pa pogosto, ker ne poznajo svojih pravic, ne izkoristijo pravice do zamenjave operaterja, ampak preprosto sprejmejo višjo ceno, čeprav tega ne bi potrebovali, ker je enostranska sprememba cene brez objektivnih pogojev nezakonita in je v nasprotju tako s slovensko potrošniško zakonodajo kot tudi z evropsko zakonodajo."

Operaterji so v razmerjih s potrošniki močnejša stranka ne le zaradi svoje ekonomske moči, ampak tudi zato, ker sami določajo vsebino tipske pogodbe, ki jo z njimi sklenejo potrošniki, je še dodal Peperko. Vodja pravne pisarne ZPS Petra Lovišček je še opozorila, da tudi postopki menjave operaterja niso enostavni in vključujejo določene stroške.

S podporo bodo prikazali razsežnosti oškodovanja 

VZMD zastopa vse fizične naročnike storitev omenjenih operaterjev, ki so jim kadarkoli od leta 2018 neupravičeno, enostransko zvišali ceno naročnine. Po besedah Peperka, če je imel posameznik v tem času sklenjeno naročniško razmerje, je zelo velika verjetnost, da je bil vsaj enkrat podvržen enostranski spremembi cen." In če je po tej enostranski spremembi cen ostal v razmerju in bil prisiljen sprejeti višjo ceno, spada v to skupino ljudi, ki so vključeni v tožbo."

Predsednik VZMD Kristjan Verbič je ocenil, da v primeru telekomunikacijskih operaterjev gre za oškodovanje preko milijona in pol naročnikov oziroma potrošnikov v vrednosti za preko 250 milijonov evrov," torej za skupne interese praktično vseh državljanov Slovenije".

Kolektivne tožbe so v fazi odobritve. Prikrajšane potrošnike VZMD in ZPS pozivata k njihovi brezplačni podpori v okviru kampanje Halo, operater! Bodi fer. Pristopijo tako, da izpolnijo obrazec na spletni strani kolektivno-varstvo.si. Stranka v postopkih bo še vedno VZMD, potrošniki pa bodo s podporo prikazali" razsežnosti tega oškodovanja, kar bo pripomoglo tudi pri odobritvi tožbe na sodišču," je dodala Petra Lovišček.

Prenehanje nepoštenih praks

Tako v VZMD kot v ZPS menijo, da bodo s tožbami uspeli. Po besedah Verbiča bodo oškodovani upravičeni do poplačila iz tega, kar bodo uspeli doseči v teh kolektivnih postopkih. Odvetnik Matjaž Titan iz Odvetniške družbe Titan, ki je za VZMD vložila tožbo proti T-2, je dodal, da bodo vsi potrošniki, tudi če bodo ostali povsem pasivni, deležni koristi od postopka" preko prenehanja nepoštenih poslovnih praks" . Se pa zavzemajo, da bi sodba učinkovala tudi za potrošnike, ki bodo ostali pasivni. Odvetnica Petra Jereb iz Odvetniške pisarne Jereb je ocenila, da so glede konkretnih postopkov zoper telekomunikacijske operaterje njihovi argumenti trdni in prepričljivi," kar je prepoznala tudi Zveza potrošnikov Slovenije in tako podprla sodne postopke, ki jih je sprožilo Vseslovensko združenje malih deležnikov. V prihodnje pričakujemo, da bo sodišče v celoti sledilo našim argumentom in razsodilo v prid vseh oškodovanih naročnikov. S tem bomo prekinili nezakonito in nepošteno prakso telekomunikacijskih operaterjev."

Operaterji zavračajo očitke kot neutemeljene

Za komentar smo vprašali nekatere operaterje. Iz A1 Slovenija so izpostavili, da pri poslovanju spoštujejo vso relevantno zakonodajo. Ocenjujejo, da so tožbeni zahtevki VZMD neutemeljeni, do potrošnikov zavajajoči. Verjamejo, da bodo to uspešno dokazali v sodnem postopku. Pri Telekomu Slovenije so dejali, da uporabnikom že 30 let zagotavljajo najsodobnejše komunikacijske rešitve.

Pri tem pa nenehno vlagajo v modernizacijo in razvoj omrežja ter storitev." Pri svojem poslovanju v celoti spoštujemo tako nacionalno kot evropsko zakonodajo. Prepričani smo, da so očitki v celoti neutemeljeni, kar smo v okviru pravnega postopka tudi argumentirano pojasnili. Drugih podrobnosti zaradi postopka, ki je v teku, ne moremo komentirati."

Pri družbi Telemach Slovenija pa so dodali, da so že večkrat pojasnili, da so očitki VZMD neutemeljeni in neupravičeni," nazadnje tudi v odgovoru na tožbo, kjer je med drugim pojasnjena tako očitna neutemeljenost tožbenega zahtevka kot konflikti interesov vlagatelja. Ravnanje Telemacha je bilo vedno in tudi v tem primeru skladno s predpisi s področja elektronskih komunikacij kot tudi s splošnimi predpisi o varstvu potrošnikov." 

Vseslovensko združenje malih deležnikov ocenjuje, da gre za oškodovanje preko milijona in pol naročnikov v vrednosti za preko 250 milijonov evrov. Kako odgovarjajo operaterji?

Brez sporazumnega dogovora

Predsednica Zveze potrošnikov Slovenije Breda Kutin je spomnila, da imajo na področju telekomunikacij že 30-letno zgodovino. Njihova prva tožba je bila v povezavi z uporabo komercialnih linij 090, razrešili so jo z izvensodno poravnavo. Leta 2019 so v okviru kampanje Vezava za oba opozarjali na težavo neenakih oziroma nepoštenih pogojev, vendar niso z operaterji niso dosegli sporazumnega dogovora." A očitno prihajamo v okolje, kjer je treba potrošniške pravice uveljavljati s tožbami," je še dejala Kutinova.  

  • Medij: Večer
  • Avtor: Tina Recek
  • Datum objave: sreda, 27.03.2024
  • Stran: 5