telemach logo

Telemach Slovenija d.o.o. je dne 26. 6. 2023 objavil na svoji spletni strani obvestilo, s katerim je med drugim svoje naročnike obvestil, da s 1. 8. 2023 usklajuje mesečno naročnino z rastjo cen življenjskih potrebščin, skladno z indeksom rasti cen življenjskih potrebščin v RS, po podatkih Statističnega urada RS za preteklo leto, in sicer največ do višine 8,4%. Telemach navaja, da povprečna podražitev pri mobilnih storitvah znaša 5%, pri fiksnih storitvah pa 2%. Več informacij o tem, kateri paketi se podražijo, je dostopnih na tej povezavi.

V VZMD smo, skupaj z našimi strokovnimi sodelavci, analizirali zakonitost zvišanja cen pri Telemach Slovenija, pri čemer ugotavljamo sledeče. Telemach Slovenja je z dnem 1. 9. 2022 svoje naročnike obvestil, da v svoje splošne pogoje vstavlja novo določbo, ki ureja, da lahko Telemach – poleg sprememb cen iz poslovnih razlogov – enkrat letno cene uskladi z rastjo cen življenjskih potrebščin v RS. Hkrati pa je Telemach določil, da imajo naročniki pravico pisno odpovedati naročniško pogodbo brez odpovednega roka, stroškov in kazni, zgolj pod pogojem, če indeksacija povzroči »znatno zvišanje cen«.

Opisana določba glede indeksacije in zvišanje cen v skladu z navedeno določbo je nezakonito iz več vidikov, in sicer:

  1. določba je bila enostransko vsiljena naročnikom, ki so v času spremembe že imeli sklenjeno naročniško razmerje. Kot je VZMD med drugim že pojasnil v svojem dopisu Telekomu Slovenije, so lahko tovrstne spremembe splošnih pogojev, ki posegajo v bistvene določbe, za obstoječe naročnike zavezujoče zgolj ob dejstvu sklenitve nove naročniške pogodbe oziroma aneksa k obstoječim naročniškim pogodbam. Dvig cen, ki nastopi s 1. 8. 2023, tako ne bi smel zadevati tudi naročnikov, ki so imeli naročniško razmerje sklenjeno skladno s splošnimi pogoji, ki so veljali pred spremembo splošnih pogojev z dne 1. 9. 2022, in je torej v tem delu nezakonit.
  2. Zvišanje cen s 1. 8. 2023 pa je nezakonito pri vseh naročnikih, ki so naročniške pogodbe sklenili manj kot leto dni pred dvigom cen. Namreč, skladno z določbo o indeksaciji Telemacha se cena uskladi z rastjo cen v predhodnih 12 mesecih. Tako je nedopustno, da se pri naročnikih, pri katerih še ni preteklo eno leto od dneva sklenitve naročniške pogodbe, upošteva stanje za nazaj, tj. pred sklenitvijo pogodbe, saj mora operater pri sklepanju naročniških pogodb ravnati skrbno in z naročniki skleniti pogodbo po ceni, ki upošteva vse relevantne okoliščine v danem trenutku. Glede na to, da je bila klavzula o indeksaciji uveljavljena šele 1.9.2022, od tedaj še ni preteklo eno leto, zato nihče izmed novih naročnikov ne bi smel biti podvržen zvišanju cen.
  3. Določba uporablja nejasen termin »znatno zvišanje cen«, katerega interpretacija je, vsaj sodeč po objavi z dne 26. 6. 2023, v popolni domeni Telemacha. Namreč, kljub temu, da se je vsaj en izmed paketov zvišal za 8,4%, je očitno Telemach presodil, da to ni znatno povečanje in naročnikom ni ponudil možnost odstopa od pogodbe po 192. členu ZEKom-2. Upoštevaje določbo 22. člena ZVPot-1, se nejasne pogodbene določbe razlaga v korist potrošnika, zato bi bilo treba zvišanje cen šteti kot znatno in vsem naročnikom, ki so bili podvrženi zvišanju cen, ponuditi možnost odstopa od pogodbe v skladu z določili 192. člena ZEKom-2.
  4. In še: Telemach še naprej v svojih splošnih pogojih poslovanja ohranja določbo, da lahko cene kadarkoli enostransko zviša, če to izhaja iz poslovnih razlogov. Kot je VZMD že obširno pojasnil v tožbi zoper Telemach, z dne 20. 1. 2023, je tovrsten način enostranskega zvišanja cen nezakonit.

Iz navedenega lahko sklenemo, da Telemach še nadalje krši potrošniško zakonodajo in postavlja svoje gospodarske cilje pred pravice njegovih naročnikov. Vsi naročniki, ki so bili podvrženi zvišanju cen, pa imajo tako – zaradi enega izmed zgoraj navedenih razlogov, ki utemeljujejo nezakonitost zvišanja cen – pravico, da še nadalje plačujejo naročnino, ki jim velja sedaj.

VZMD bo z opisanimi kršitvami seznanil tudi Telemach Slovenija in ga pozval, da napovedani dvig cen prekliče.


Sicer pa je VZMD - glede na novi Zakon o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2) - v minulem tednu izdal tudi splošno obvestilo vsem imetnikom predplačniških paketov mobilne telefonije ter jih opozoril, da so upravičeni do povračila morebitnega preostalega dobroimetja, ki bi jim ostalo na računu, če se odločijo za zamenjavo operaterja, kar do sedaj ni bilo možno. Vsi ponudniki mobilnih storitev morajo zato do 10. 8. 2023 v svojih splošnih pogojih poslovanja določiti postopek vračila.

Ker doslej operaterji še niso pripravili obrazcev za povračilo dobroimetja, je VZMD sam sestavil poenostavljen obrazec, ki naročnikom omogoča hitro in enostavno uveljavljanje pravice. Za uveljavljanje pravice do povračila dobroimetja, lahko naročnik izpolni sledeči OBRAZEC ter ga naslovi na svojega operaterja.


Sorodna sporočila:

T-2 – VZMD operaterja še preko odvetnika pozval k prenehanju nezakonitega zviševanja cen - četrtek, 15.06.2023

T-2 SPET NEZAKONITO DVIGUJE CENE – VZMD ponovno sporoča, da nove cene lahko veljajo le za nove naročnike ter VABI VSE PRIZADETE k neposredni vključitvi v njihove postopke kolektivnega varstva potrošnikov - petek, 02.06.2023

KOLEKTIVNA TOŽBA VLOŽENA tudi zoper T-2 – v tem primeru oškodovanih vsaj 166.000 naročnikov za preko 39 mio € - sreda, 01.03.2023

TELEKOM SLOVENIJE – novi Splošni pogoji lahko veljajo le za nove naročnike, pa tudi sicer ohranjajo sporne in nezakonite mehanizme dvigovanja cen - VZMD objavlja posebno PRAVNO MNENJE - torek, 28.02.2023

TELEMACH s spornimi praksami po oceni VZMD za dobrih 43 mio € oškodoval vsaj 300.000 naročnikov - tudi v tem primeru VLOŽENA KOLEKTIVNA TOŽBA - četrtek, 02.02.2023

VZMD tudi zoper A1 vložil kolektivno tožbo – v tem primeru je po konservativni oceni s spornimi praksami v 5-letih oškodovanih najmanj 447.000 naročnikov za skupno preko 52 mio € - nedelja, 22.01.2023

Vložena kolektivna tožba zoper TELEKOM SLOVENIJE - po konservativni oceni VZMD je s spornimi praksami v zadnjih 5-letih oškodovanih najmanj 450.000 naročnikov za skupno preko 122 mio € - torek, 03.01.2023

AKOS – odziv VZMD na nekorektno izjavo namestnika direktorice, mag. Marka Poharja, v oddaji TV Slovenija ter poziv k odgovornemu udejanjanju poslanstva regulatorjev - četrtek, 24.11.2022

VIDEO z novinarske konference o odškodninskih postopkih zoper TELEKOM, A1, TELEMACH in T-2, zaradi oškodovanja blizu 1,5 mio naročnikov, v skupni vrednosti preko 200 mio € - ponedeljek, 21.11.2022

VZMD z odvetniki predstavil KOLEKTIVNE ODŠKODNINSKE POSTOPKE zoper TELEKOM, A1, TELEMACH in T-2, zaradi oškodovanja blizu 1,5 mio naročnikov, v skupni vrednosti preko 200 mio € - www.kolektivno-varstvo.si - sreda, 16.11.2022

PRENOS V ŽIVO: novinarska konferenca o kolektivnih odškodninskih postopkih zoper operaterje TELEKOM SLOVENIJE, A1 Slovenija, TELEMACH in T-2, zaradi oškodovanja blizu 1,5 mio naročnikov, v skupni vrednosti preko 200 mio € - sreda, 16.11.2022


www.vzmd.si - več o VZMD - Vseslovensko združenje malih deležnikov

www.vzmd.tv in www.investo.tv - preko 300 video prispevkov

www.investo.si - več o programu Invest to Slovenia - investo.si