• Medij: 24ur.com
  • Datum objave: četrtek, 23.06.2016

Vsi vedo vse, a nihče ne stori ničesar. "Če ne storijo ničesar, nimamo v tej državi nobene prihodnosti, ker nas bodo osiromašili," je dejala predsednica nadzornega sveta Luke Koper Alenka Žnidaršič Kranjc. Njene izrečene besede so alarm za vse - ne le za vodilne v gospodarstvu in politiki, temveč tudi za državljane. Minister Gašperšič Žnidaršič Kranjčevo poziva k javnemu opravičilu zaradi izrečenih besed.




Cerar konec maja v Luki Koper. (Foto: Twitter)




Dogodki v Luki Koper so skrb vzbujajoči. Današnji intervju s predsednico nadzornega sveta Luke Alenko Žnidaršič Kranjc, ki je objavljen v Primorskih icah, kaže, da se je odprlo gnilo jajce. Na dan prihajajo stvari, za katere so vedeli številni, javnost pa v zadnjih dneh ostaja šokirana nad razkritji.

Žnidaršič Kranjčeva je tako dejala, da imajo aktivnosti, ki trenutno potekajo v zvezi z Luko Koper, hude zametke korupcije ter priprave na pranje denarja in pobiranje provizij, kar vsi vedo. Za zametke korupcije in drugih nepravilnosti ve tudi predsednik vlade Miro Cerar, poudarja, sama pa ne ve, ali to tudi razume. "A če ne razume, to ni opravičilo," je poudarila.

Za je potrdila, da je preverila pripravljenost zavarovalnic in pokojninskih družb za investiranje v drugi tir. Kot je pojasnila, so ji pripravljenost potrdile tako domače zavarovalnice kot tuji pokojninski skladi. "To, kar sem naredila jaz, bi moral narediti minister," je še odgovorila na očitke o konfliktu interesov, ker se je pod elektronsko sporočilo, s katerim je preverjala interes, podpisala kot predsednica uprave zavarovalniškega holdinga Prva Group in ne kot prva nadzornica Luke Koper.

Za nik je zanikala navedbe ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča, da sta po telefonu govorila le enkrat, in sicer ko se je pozanimal, zakaj je iz uprave Luke odstopil Tine Svoljšak. "To ni res. Z Gašperšičem sva komunicirala na začetku leta 2015, štiri mesece prej, preden je odstopil Svoljšak. Gašperšič me je klical že šest mesecev po tem, ko je bil Dragomir Matić imenovan, in zahteval, da ga razrešim," je pojasnila.

Dejala je, da je Matić predstavnike pristojnega ministrstva opozoril, da s prijavo, ki so jo poslali v Bruselj, ne bodo dobili evropskega denarja. "Če ne daš popolne vloge, je tako, kot da je ne bi dal. Matić ni politik, je tehnik, direkten in jim je povedal, da je treba narediti vlogo, kot je treba," je povedala inarjem Primorskih novic.



Če ne storijo nič, nimamo v tej državi nobene prihodnosti, ker nas bodo osiromašili.
Predsednica nadzornega sveta Luke Koper Alenka Žnidaršič Kranjc



Komentirala je predlog imeanja Rajka Reška namesto Jurgna Sorgenfreia v nadzorni svet. "Če se bo to res končalo tako, da bomo zamenjani trije nadzorniki in bodo na naša mesta prišli katerikoli drugi trije, na svojih položajih pa bodo ostali minister Gašperšič, nadzorniki in uprava SDH, je konec s to državo. Če zdaj parlament ne bo nič naredil, če ne bo ukrepal predsednik vlade, drži, kar sem rekla: da vsi vedo, da je res, kar govorim, da se to ne dogaja samo v Luki Koper, ampak vsak dan," je za Primorske novice še povedala Žnidaršič Kranjčeva.

Pravi, da je na potezi Cerar, in ob tem upa, da ne bo potreboval še deset dni razmišljanja o tem, kaj je prav. "Saj je dejal, da bomo v tej državi zagovarjali etiko. A tako hudo, kot je zdaj, v Sloveniji že dolgo ni bilo. Izsiljevanj za posle je toliko, da se ne da povedati," je poudarila.

Kaj je povedala o Jazbecu?

Spregovorila je tudi o predsedniku uprave SDH Marku Jazbecu, ki po njenih besedah uporablja zelo grobe metode. Pritiskal je, tako omenjena, da mora Luka prodati Adriafin oz. Vinakoper, prejemala pa je tudi grožnje, naj se ne vtika v iskanje cenejše različice drugega tira.

Za povedano ima dokaze, pravi Žnidaršič Kranjčeva, in jih je tudi že posredovala kriminalistom.

Našla voljne investitorje in končala na tapeti



Edina napaka, ki jo je naredil Matić, in jaz z njim, je, da je dvignil donosnost z dva na 16 odstotkov. Ko se bodo kateri drugi usedli v upravo in v nadzorni svet, bo denar iz Luke tekel, še preden bo ugotovljen dobiček. Kar se zdaj prek vodstva in prek nadzornega sveta ne dogaja.
Žnidaršič Kranjčeva



Žnidaršič Kranjčeva je poudarila, da je našla kar nekaj investitorjev, ki bi vlagali v drugi tir. Bila je vesela, da je našla vlagatelje, a sledil je hladen tuš. "/.../ Da je tisti, ki bo to naredil, persona non grata v Sloveniji, da so ogroženi moji posli v Sloveniji," je dodala.

Jasno je, kako se dela posel. In zakaj pristojni tega ne naredijo? "Ker ne znajo in ne želijo, da je projekt poceni. Ker če bo projekt poceni, bodo premalo zaslužili. A ne tisti, ki bodo gradili, ampak tisti, ki bi pobirali provizije. Ta narod imajo namen še enkrat prinesti naokoli. Vi pa boste v naslednjih letih pisali o tem, kako so Luka Koper, Matić in Žnidaršičeva hoteli imeti drugi tir in da nas je zdaj stal tri milijarde. Žalostna sem, ker bodo spet vzeli milijardo iz našega žepa, 500 evrov iz žepa vsakega Slovenca, no, iz žepov mojih  in vnukov. In to ni prva milijarda. Najhuje je, da nam jemljejo delo in možnost za delo in nas vodijo v revščino. Ne vem, ali se ljudje zavedajo, da jim s tem jemljejo delovna mesta," je še kritično dejala za omenjeni nik.

Odziv SDH

Na izjave Žnidaršič Kranjčeve so se odzvali v SDH. "Iz konteksta iztrgana in z zlonamernimi zaključki je trditev o razlogih njene zamenjave v članstvu NS Luke Koper. Zaskrbljujoče je, da to očitno postaja praksa določenih interesnih skupin, ki želijo z diskreditacijami zavarovati svoje ozke interese, na račun omalovaževanja legitimnih interesov lastnikov družbe, ne glede na škodo, ki jo s svojim ravnanjem povzročajo dobremu imenu družbe," so zapisali v odzivu.

Sami pri menjavi vztrajajo na podlagi strateškega poslovnega načrta družbe in Skupine 2016-2020, ki je bil sprejet lani. "Po oceni SDH je z vidika delničarjev površen, premalo ambiciozen in izkazuje relativno slabe rezultate glede na pretekle rezultate in glede na vložek, ki naj bi bil investiran. Pri načrtovanju tako intenzivnega razvojnega cikla na področju pristaniške infrastrukture, dokaj omejenega vpliva na povečanje pretovora, z načrtovanimi visokimi stroški in relativno nizkimi finančnimi rezultati ter dejstvom, da družba tudi v preteklih letih ni uspela realizirati vseh načrtovanih investicij, bi bilo potrebno bistveno več pozornosti nameniti tudi obvladovanju tveganj," so sporočili v SDH in dodajajo, da se ne želijo zadovoljiti zgolj z dobrimi trenutnimi rezultati, temveč želijo s prenovljeno sestavo nadzornega sveta doseči, da bo družba tudi z notranjo preobrazbo kos izzivom, ki jo čakajo v prihodnje.

"Če povzamemo, SDH zaznava znotraj poslovanja družbe številne možnosti izboljšanja poslovanja, ki bi v končni fazi prispevale k boljšim poslovnim rezultatom in dolgoročno uspešni prihodnosti družbe in k višjim dividendam za RS. Člani nadzornega sveta so premalo pozornosti posvečali učinkovitosti poslovanja, optimizaciji procesov, zniževanju stroškov, povečevanju produktivnosti ter upravljanju tveganj, kar se lahko v prihodnosti družbi in vsem njenim deležnikom maščuje, v kolikor se bo z dosedanjo prakso brezbrižnosti  do teh vprašanj v družbi nadaljevalo. Večinskemu lastniku RS kot tudi SDH je v interesu, da tudi delničarji participirajo na prihodnji rasti poslovanja v obliki višjih dividend. SDH meni, da je potencial družbe bistveno višji, kot je prikazan in NS ni vložil dovolj naporov, da družba to doseže. SDH je včeraj na družbo Luka Koper naslovil tudi prošnjo, da se na skupščini delničarjev razkrijejo seznami vseh izvajalcev pristaniških storitev in doseženo realizacijo prometa v letu 2015 ter indeks spremembe na pretekli leti 2014 in 2013," so še zapisali v odzivu na kritike. 

Svet delavcev SŽ na nogah

Oglasili so se tudi v Svetu delavcev kapitalsko povezanih družb Slovenskih železnic. Pravijo, da so se v javnosti pojavile trditve, ki škodijo interesom podjetja Slovenske železnice in posledično zaposlenim v podjetju. Ob tem so izpostavili izjave Žnidaršič Kranjčeve in vsebino pisma širšega stva Luke Koper. "V luči teh izjav predstavniki zaposlenih odločno zavračamo vse neutemeljene kritike in sporne ocene, ki letijo na račun Slovenskih železnic oz. na račun zaposlenih v podjetju. Zaposleni v sistemu Slovenskih železnic smo v zadnjem obdobju bistveno prispevali k temu, da je podjetje danes uspešna gospodarska družba," pravijo v svetu delavcev in poudarjajo, da si diskvalifikacij, ki gredo na račun Slovenskih železnic, ne dovolijo.

Tudi v VZMD na nogah

Vseslovensko združenje malih deležnikov (VZMD) je predstavilo prizadevanje, da z organiziranim zbiranjem pooblastil prepreči sporni odpoklic članov nadzornega sveta Luke Koper. Za njihov odpoklic je namreč na skupščini potrebnih 75 odstotkov kapitala, ne-državni lastniki (preko 11.300 manjšinskih delničarjev) pa so imetniki dobrih 32 odstotkov vseh glasov. Vsi delničarji so na domače naslove že prejeli pooblastila, ki jih morajo odposlati najkasneje jutri.

Izpostavili so, da ravnanja SDH in nekaterih najvišjih predstavnikov oblasti ne morejo in ne bodo ostala brez resnih posledic.



Bulčeva upa na uspešno izvedbo projekta drugi tir

Evropska komisarka za promet Violeta Bulc obžaluje dogajanje v Luki Koper. Kot je dejala ob robu konference srednje in jugovzhodne Evrope o varnosti v cestnem prometu, verjame, da bo razum prevladal, da se bodo vsi deležniki na konstruktiven način povezali in delali v smeri izgradnje drugega tira, ki je pomemben tako za Slovenijo kot širši or.

Bulčeva je glede dogajanja v Luki Koper še dejala, da je zanjo kot komisarko relevantna predvsem izjava predsednika vlade Mira Cerarja, ki je v Bruselj sporočil, da bo drugi tir zgrajen.

Glede drugega tira Evropska komisija po besedah komisarke verjame, da bo zaveza, ki je bila dana leta 2014, izpeljana. "Za nas je jadranski koridor zelo pomemben, saj povezuje severnojadranska pristanišča z osrednjimi industrijskimi conami EU. Prav zaradi tega ne gledamo na to samo kot na projekt za Slovenijo, ampak kot na projekt, ki je del neke evropske strategije," je še povedala. 

Matić pa: Drugega tira, kot je zastavljen, ne potrebujemo

Luka Koper potrebuje predvsem podporo države pri svojem normalnem razvoju, a hkrati vlada še do danes ni potrdila programa razvoja pristanišča, je na klubskem večer Propeler kluba pristanišča Koper izpostavil prvi mož Luke Dragomir Matić.

Na način, kot je projekt zastavljen, Luka drugega tira ne potrebuje, je bil na večeru, namenjenemu srečanju s poslovnimi partnerji in ki je bil odprt tudi za medije, jasen predsednik uprave Matić. "Z matematiko javno-zasebnega partnerstva, ki so jo zastavili gospodje, bo ta tir stal približno tri milijarde in pol evrov. Za ta denar ga ne potrebujemo, ne potrebujemo ga niti za milijardo in 400 milijonov evrov," je dodal.

Sicer pa je Matić priznal, da drugega tira po sedanji dinamiki ne bomo videli vsaj do leta 2030. Medtem sami v Luki "že pripravljamo ukrepe in že funkcioniramo po drugem scenariju, to pomeni zgodbi brez drugega tira".

Zato pa Luka - samo v lanskem letu je v državni proračun prispevala 30 milijo evrov - po drugi strani potrebuje podporo na ostalih področjih, kot so dodatni vhodi in površine ter razširitev koncesijskega območja, za kar pa so potrebna soglasja in dovoljenja države oz. njenih organov, je nadaljeval Matić.